[049] Recenzja: Na głodzie. Moja historia walki z nałogiem – Nic Sheff


"Sekrety mnie zabijają. Jeśli nie będę uczciwy względem własnej historii, nie wyzdrowieję.", czyli historia walki z nałogiem.


Na głodzie. Moja walka z nałogiem to zapis wspomnień Nica Sheffa. Jego historię mogliśmy poznać już we wspomnieniach Davida Sheffa w książce Mój piękny syn. Na ekrany kin 4 stycznia tego roku wszedł film oparty na dwóch bestsellerowych książkach Davida Sheffa i Nica Sheffa. W ich role wcielają się Steve Carell i Timothée Chalamet, którzy stworzyli wielkie, poruszające kreacje, docenione już przez amerykańskich recenzentów i widzów. Timothée Chalamet zdobył nominację do Złotego Globu za najlepszą rolę drugoplanową i jest również pewnym kandydatem do kolejnej oscarowej nominacji.

Na głodzie jest pisane z perspektywy Nica, więc możemy zagłębiać się w jego psychikę, a zarazem lepiej poznać jego charakter. David (ojciec Nica) w swojej książce czasami idealizował syna (a przynajmniej takie odniosłam wrażenie.). Nic mówi gorzką prawdę. Książka jest bardzo surowa, pełna cierpienia i bólu. Swoją formą przypomina pamiętnik – jest podzielona na 642 dni, które są opisane w dość szczegółowy sposób.

Od razu widać, że Nic nie jest doświadczonym pisarzem. Jego styl bardzo różni się od stylu ojca, który jest zarówno dziennikarzem jak i pisarzem, więc ma dużo więcej doświadczenia. Język jest potoczny. W niektórych momentach aż za bardzo. Krótkie zadania, powtórzenia i wyrazy tupu "i w ogóle" sprawiają, że lektura wygląda jakby nie była zredagowana.



Nic pokazuje swoją prawdziwą stronę, trochę inną niż w Mój piękny syn. Można stwierdzić, że jest zadufany w sobie i celebruje swoje uzależnienie. Miała wyjść prawda, a wyszło chyba nie do końca tak jak to sobie zaplanował.

Mimo wszystko Na głodzie to dopełnienie historii z Mój piękny syn. Poznajemy inną perspektywę, bohaterów i czynniki, które wpłynęły na los Nica. Historia bardzo mnie poruszyła. Teraz pozostaje mi obejrzeć film. Widzieliście już?


Ilość stron: 384
Wydawnictwo: Poradnia K




Dziękuję za książkę, Poradnia K Wydawnictwo.


Świadectwo Nica to przejmujący, surowy zapis walki z nałogiem. To portret chłopaka, który otarł się o śmierć, ale nigdy nie stracił nadziei. Książka ma formę pamiętnika, w którym Nic szczegółowo, bez znieczulenia opisuje swoje zmagania z uzależnieniem i drogę do wyzwolenia się z nałogu. Wspomina dzieciństwo i pierwszy raz, kiedy pił alkohol. Potem sięga po narkotyki, by wkrótce uzależnić się od metamfetaminy. Ostrym i przejmującym głosem Nic Sheff dzieli się z nami prawdziwą historią swojego upadku – mentalnego i fizycznego. Doświadczamy z nim chwil ekstazy i szaleństwa w narkotykowym odurzeniu, a także bólu i lęku przed odrzuceniem, i wreszcie – przed śmiercią. Książka „Na głodzie”, podobnie jak „Mój piękny syn”, jest bestsellerem „New York Timesa”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

© Mrs Black | WS X X X