[095] Recenzja: Dobry omen – Terry Pratchett, Neil Gaiman


„Słuchaj, doskonale wiesz, że to ja mam rację . Tobie do szczęścia potrzeba tylko harfy, a mnie wideł.”, czyli Armagedon według Pratchetta i Gaimana.


Dobry omen to książka, która ma już prawie trzydzieści lat. Jednak teraz ponownie zrobiło się o niej głośno za sprawą serialu Amazon i BBC o takim samym tytule. W rolach głównych występują genialni David Tennant i Michael Sheen. Ten duet jest bezkonkurencyjny. Najpierw obejrzałam serial, potem przeczytałam książkę, więc w mojej recenzji wspomnę o podobieństwach pomiędzy książką a serialem.

Co może być śmiesznego w końcu świata? Więcej niż można przypuszczać. Nadciągają jeźdźcy Apokalipsy, a Antychryst ma zesłać na Ziemię Armagedon. Tymczasem aniołowi Azirafalowi i demonowi Crowleyowi, dwóm przyjaciołom, którzy od tysięcy lat żyją wśród ludzi, perspektywa końca świata zupełnie nie odpowiada. Ruszają więc z misją uśmiercenia Antychrysta, żeby zapobiec katastrofie i uratować świat przed zagładą. Problem w tym, że Antychryst ma ledwie jedenaście lat i jest bardzo miłym chłopcem, z którego rodzice mogą być naprawdę dumni...


Dobry omen to debiut Neila Gaimana oraz któraś z kolei książka Terry'ego Pretcheta. Razem stworzyli niebiańsko dobrą historię, którą czyta się z przyjemnością. Ironia goni ironię. Świetne poczucie humoru i pełno groteski. Czego chcieć więcej? Dawno nie bawiłam się tak dobrze przy czytaniu książki. Uśmiech nie schodził mi z twarzy. Wybuchy śmiechu gwarantowane.


Dostajemy sporo opisów, ale są na tyle ciekawe i humorystyczne, że nie omijajcie ich. Dialogi anioła Azirafala i demona Crowleya to istna wisienka na torcie. Razem stanowią idealny, wybuchowy i rozbrajający duet. Miałam duży problem, by wybrać cytat do tytułu tej recenzji – za dużo znalazłam fragmentów, które podobały mi się.

„— [...] Słuchaj, doskonale wiesz, że to ja mam rację. Tobie do szczęścia potrzeba tylko harfy, a mnie wideł.
— Przecież wiesz, że u nas nie grywa się na harfach.
— My też nie używamy wideł. To była przenośnia.”

Takiej książki na pewno jeszcze nie czytaliście. Zagadnienie Antychrysta i Apokalipsy przedstawione w groteskowy sposób. Bohaterowie, których nie da się nie lubić. Mnóstwo odniesień i aluzji (ach ten św. Jan, który lubił za bardzo grzyby).

Akcja Dobrego omenu toczy się pod koniec XX wieku, inaczej niż w serialu (gdzie mamy XXI wiek i wszelkie jego nowinki technologiczne). Niektóre dialogi z książki występują w serialu w niezmienionej formie.

„— Może zapytamy kogoś o drogę? — zaproponował Azirafal.

— Pewnie. Pierwszego napotkanego na bezludziu przechodnia. W środku nocy. Świetny pomyśl, nie ma co!”


Autorzy wymyślili fantastyczną akcję, dołożyli świetnych, nietuzinkowych bohaterów i wyszła z tego zabawna i groteskowa opowieść. Dobry omen to absurdalna historia z domieszką znakomitego humoru. Sporo ironii i sarkazmu. Jeśli jeszcze nie czytaliście, to nie wahajcie się dłużej. Polecam zarówno książkę jak znakomity serial.

„Przerwał mu pisk opon, krzyk i głuchy odgłos uderzenia. Samochód stanął. Azirafal mrugnął oczami, opuścił ręce z deski rozdzielczej i delikatnie otworzył drzwi.
— Wpadłeś na kogoś.
— Nie ja. To ten ktoś wpadł na mnie.”

Wszystkie triumfy i katastrofy tego świata ludzie powodują nie dlatego, że są z gruntu źli albo z gruntu dobrzy, lecz dlatego, że są z gruntu ludźmi.




Ilość stron: 414
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka



Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Prószyński i S-ka ;)




Zajrzyjcie na mój Instagram oraz na Instagram Prószyński i S-ka.


Koniec świata jest już blisko!

W serialu na podstawie niebiańsko udanej i piekielnie zabawnej powieści Pratchetta i Gaimana wystąpią David Tennant, Michael Sheen, Jon Hamm, Frances McDormand i Benedict Cumerbatch! Premiera 31 maja 2019 roku w Amazon Prime.

Koniec świata jest już blisko! Nadciągają jeźdźcy Apokalipsy, a Antychryst ma zesłać na Ziemię Armagedon. Tymczasem aniołowi Azirafalowi (Michael Sheen) i demonowi Crowleyowi (David Tennant), dwóm przyjaciołom, którzy od tysięcy lat żyją wśród ludzi, perspektywa końca świata zupełnie nie odpowiada. Ruszają więc z misją uśmiercenia Antychrysta, żeby zapobiec katastrofie i uratować świat przed zagładą. Problem w tym, że Antychryst ma ledwie jedenaście lat i jest bardzo miłym chłopcem, z którego rodzice mogą być naprawdę dumni...


W sześcioodcinkowym serialu głosem Niebios i Piekieł przemówi hollywoodzka śmietanka - w roli Boga wystąpi Frances McDormand, a Benedict Cumerbatch zagra Szatana. Jon Hamm pojawi się w roli Archanioła Gabriela. W pozostałych rolach wystąpią m.in.: Anna Maxwell Martin, Josie Lawrence, Jack Whitehall, Adria Arjona, Michael McKean, Miranda Richardson i Nick Offerman.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

© Mrs Black | WS X X X